Siirry pääsisältöön
Palvelu

Esiopetuksen oppilashuolto

Palvelu

Esiopetuksen oppilashuolto

Esiopetuksen oppilashuolto koostuu yhteisöllisestä oppilashuollosta eli oppilaiden ja esikoulussa toimivien terveyden, hyvinvoinnin ja turvallisuuden edistämisestä, yksilöllisestä oppilashuollosta , oppilashuoltopalveluista sekä monialaisesta hyvinvointityön ja oppilashuollon suunnittelusta ja arvioinnista. Oppilashuoltopalveluihin kuuluvat terveydenhuolto, kuraattori- ja psykologitoiminta. Oppilahuoltoa tekevät myös esiopettaja ja esiopetuksen muu henkilöstö.

Toimintaohje

Jos olet huolissasi lapsesi hyvinvoinnista esiopetuksessa tai vapaa-ajalla, voit keskustella lapsesi esiopetusryhmän henkilöstön kanssa tai ottaa yhteyttä suoraan erityislastentarhanopettajaan.

Palvelun tausta ja lainsäädäntö

Esiopetuksen oppilaalla on oikeus oppilashuoltoon eli huolenpitoon lapsen kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista sekä yksilönä että osana ryhmää. Henkilökohtaisina palveluina esiopetukseen osallistuva lapsi voi saada neuvolan terveydenhoitopalveluja sekä psykologi- ja kuraattoripalveluja. Tarvittaessa lapsen tueksi kootaan monialainen asiantuntijaryhmä.

Oppilashuollon tavoitteena on luoda lapselle terve ja turvallinen oppimis- ja kasvuympäristö, tukea oppimista, lieventää ja ehkäistä oppimisen esteitä ja oppimisvaikeuksia, suojata mielenterveyttä ja ehkäistä syrjäytymistä.

Esiopetuksen oppilashuoltoa toteuttavat kunnan viranomaiset yhteistyössä lapsen vanhempien tai huoltajien ja lapsen itsensä kanssa.

Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2013/20131287