Siirry pääsisältöön

Pääkaupunkiseudulta Kontiolahden kautta takaisin Ruokolahdelle

Hanna ja Harri Sarjanoja kurvasivat takaisin kotiseudulle Etelä-Karjalaan. Heidän reittinsä tänne kulki pääkaupunkiseudun, Itä-Afrikan ja Kontiolahden kautta. Heillä molemmilla on hyviä muistoja monelta paikkakunnalta, mutta Saimaa ja lähisukulaiset vetivät heidät takaisin Ruokolahdelle, kun tuli lasten syntymän aika.

Sarjanojat asuvat kaksikerroksisessa, tilavassa omakotitalossa Ruokolahden Salosaarella, mäen päällä – ja heidän pihastaan näkyy Saimaa. Asuinpaikka on heille ihanteellinen niin harrastusten kuin lastenkin näkökulmasta. Molemmat pojat voivat pyöräillä kolmen kilometrin koulutiensä turvallisesti läpi vuoden. Hannakin ajaa usein pyörällä töihinsä Vuoksenniskalle.

Kävimme haastattelemassa perhettä heidän pihakeinullaan.

Kertoisitteko ensin, missä olette aiemmin asuneet?

Harri: Synnyin Imatralla, josta tieni vei Tornion, Rovaniemen ja Luumäen kautta Helsinkiin. Sieltä jatkoimme Hannan kanssa yhdessä Espoon ja Kontiolahden kautta tänne. Edellisen työni vuoksi työskentelin ja asuin pidempiä jaksoja myös Afrikassa, mm. Tansaniassa ja Somaliassa

Hanna: Synnyin Kesälahdella, mutta asuin lapsuuteni Ruokolahdella. Sieltä muutin opintojen vuoksi Helsingin ja Jyväskylän kautta takaisin Helsinkiin. Helsingissä asuessani sitten törmäsimme Harrin kanssa Imatran kesäkadulla.

Uusi kohtaaminen, joka sitten johti meidät kimppaan ja perheen perustamiseen asti, toteutui meidän molempien jo asuessa Helsingissä. Tosin partioharrastuksemme kautta tutustuimme Harrin kanssa jo teini-iässä.

Kun teillä on asuinkokemusta noin monesta kolkasta Suomea ja jopa Afrikasta asti, miten vertailisitte eri asuinpaikkoja?

Olemme viihtyneet hyvin oikeastaan kaikissa paikoissa, missä olemme asuneet, myös pääkaupunkiseudulla. Kaikki ovat olleet eri tavoin hyviä asuinseutuja. Missään muualla ei kuitenkaan ollut Saimaata. Varmasti muuttoon Ruokolahdelle innosti osin sekin, että Hannan vanhemmat asuvat täällä.

Olemme pohtineet paljon, miksi ihminen johonkin muuttaa. Välttämättä syynä eivät ole lakisääteiset peruspalvelut, joista paljon puhutaan. Kyllä syynä on usein joku muu. Meille tärkeitä asioita lapsien saannin jälkeen ovat olleet luonto, rauhallisuus ja turvallisuudentunne.

On hienoa, kun lapset voivat käydä pyörällä koulussa ympäri vuoden. Omakaan arki ei kulu enää matkustamiseen, kuten pääkaupunkiseudulla helposti kävi. Hannan työmatka kesti siellä yli tunnin julkisilla yhteen suuntaan.

Mitä kuuluu vapaa-aikaanne täällä?

Hanna: Olen edelleen innokas partiolainen, lisäksi suunnistan ja pyöräilen. Tulevaisuudessa haluaisin viettää vapaa-aikaani myös grafiikan parissa, jota olen nuorempanakin harrastanut.

Tutustuin aikanaan partioon vanhempieni kautta jo alle kymmenvuotiaana. Välillä oma harrastus oli tauolla, mutta paluumuutto Ruokolahdelle muutama vuosi sitten sai palaamaan rakkaan harrastuksen pariin. Olen Ruokolahden Erätovereissa ”akela” eli laumanjohtaja 5-7 -vuotiaille sudenpennuille. Näen partioharrastuksen parhaiksi puoliksi luonnossa olemisen ja uusien asioiden yhdessä kokemisen ja tekemisen.

Harri: Luonto, maantiepyöräily, juoksu, melonta – Saimaa tietenkin myös veneilyn merkeissä. Talvella hiihdämme molemmat ja käyn laskettelemassa poikien kanssa. Freeskiin rinteeseen on meiltä alle viisi minuuttia ja se on aina talvella hyvässä kunnossa, mitä arvostan kovasti.

Pojat ovat innostuneet myös pujottelusta ja käyvät puikkatreeneissä. Emil käy kansalaisopiston kuvatataidekoulussa. Itse olen ihastunut Ruokolahden pyöräilymahdollisuuksiin – esimerkiksi Äitsaaren hyväkuntoinen, mutta vain vähän liikennöity asfalttitie on todella hieno ajettava.

Mitä teille on ruokolahtelaisuus?

Harri: Hyvää karjalaista elämää, sitä että perusasiat toimii ja että aikansa voi käyttää vaikka perheen kanssa retkeilyyn.

Hanna: Minulle Harrin mainitsemien asioiden lisäksi ruokolahtelaisuus on kaunista luontoa, ihmisten avoimuutta ja välittömyyttä. Perinteet ovat tärkeitä ja niitä haluan välittää lapsillemme. Opettajana arvostan myös sitä, että lastemme koulussa on hyvä henki sekä ammattitaitoinen, osaava henkilöstö, joka haluaa kehittyä.

Mitä hyvää ja mitä kehitettävää näette Ruokolahdella?

Perusasiat ja liikuntapuitteet on täällä hyvässä hoidossa ja esimerkiksi kirjasto on mielettömän hieno. Tulevaisuudelta toivoisimme, että kansalaisopiston ja kulttuuritoiminnan edellytyksiä voitaisiin turvata ja kehittää.

Perhe Sarjanoja

- Harri, esteettömyysasiantuntija ja projektipäällikkö LAB-ammattikorkeakoulussa, kotoisin Imatralta, harrastaa kestävyysurheilua eri muodoissa, viettää aikaa paljon myös Saimaalla

- Hanna, erityisluokanopettaja Vuoksenniskan koulussa, kotoisin Ruokolahdelta, harrastaa partiota, pyöräilyä ja suunnistusta, haaveilee paluusta grafiikan teon pariin

- Emil ja Elias, harrastuksina partio ja pujottelu sekä skoottailu ja piirtäminen