Siirry pääsisältöön
Tabletti ja vektoreita

3. Kukoistavan kotikunnan markkinointi

Rohkeassa kunnassa markkinointiin panostetaan niin taloudellisesti kuin henkilöstöresurssienkin muodossa. Valtakunnallista ja alueellista näkyvyyttä parannetaan sekä kotisivujen toimivuutta ja asiakaslähtöisyyttä kehitetään. Lähtökohtana menestykselliselle markkinoinnille on kunnollinen suunnittelu, joka tulee tehdä markkinoinnin ammattilaisten kanssa.

Anna palautetta tämän luvun toimenpiteiden toteuttamisesta sivun alalaidassa olevalla lomakkeella.

a. Markkinoinnin suunnittelussa käytetään vuosikelloa.

Toteutettu
Päivitys 30.5.2024
Ruokolahden kunnan markkinoinnille on tehty vuosikello, käytetään markkinoinnin suunnittelussa.

Työn alla / Suunnittelussa

b. Viestintä kohdennetaan ja sanoitetaan oikein oikeille kohderyhmille.

Toteutettu
Päivitys 31.12.2023
Viestintää on tehty monipuolisesti eri kanavissa (esim. kunnan nettisivut, Etelä-Karjalan tapahtumakalenteri, Menoinfo, sosiaalinen media, paikallislehdet, ilmoitustaulut, infonäytöt, kesätorit, kirjaston ja museon matkailuinfot, tapahtumissa tiedottaminen).

Tapahtumista on viestitty etukäteen - tapahtumien aikana myös sosiaalisessa mediassa.

Ilmoituksia tehtin vuonna 2023 enemmän kuin edellisvuonna.

Työn alla / Suunnittelussa

c. Valitaan markkinointikanavat ja suunnitellaan sisällöntuotanto.

Toteutettu
Päivitys 31.8.2023
Etelä-Suomeen kohdistettu some-kampanja

Työn alla / Suunnittelussa

d. Brändätään rohkeasti ja tiedostaen, että markkinointi perustuu usein häiriöiden tuottamiseen.

Toteutettu

Työn alla / Suunnittelussa

Vastuu
Markkinointi

a. Kotisivujen jatkuvassa kehitystyössä
hyödynnetään myös ulkopuolisia ammattilaisia ja sivujen saavutettavuuden varmistamiseksi esim. vammaisneuvostoa.

Toteutettu
Päivitys 31.12.2023
Kotisivujen kehitystyössä on hyödynnetty Tietotalon ja mainostoimiston osaamista.

Työn alla / Suunnittelussa
Päivitys 31.12.2023
Kehitystyö jatkuu

b. Seuraavanaruokolahti.fi -osoite otetaan täyteen hyötykäyttöön (osana Ruokolahti.fi -kotisivuja) ja sen taakse kootaan kaikki Ruokolahdelle muuttavien tarvitsema tieto: toimiva asuntojen, työpaikkojen ja työtilojen välitysfoorumi.

Toteutettu

Työn alla / Suunnittelussa
Päivitys 31.12.2023
Sivustoa on kehitetty, mutta sen tarpeellisuudesta ei vallitse yksimielisyyttä

c. Kotisivujen hakusanaoptimointia ja kunnan eri kanavien sisältöjen saavutettavuutta parannetaan ja kehitetään pitkäjänteisesti.

Toteutettu

Työn alla / Suunnittelussa

d. Tienvarsimainontaa hyödynnetään rohkeasti.

Toteutettu
Päivitys 31.12.2023
Uusittu kunnan isot tienvarsimainokset Puumalantien varteen
Uusittu Yritysaluekyltit: Majavantie, Myllyntaus, Puntala, Oritlampi
Edelliset tehty Pappilanlahden muraalin suunnitelleen Viivi Kiiskisen tyylillä, jolloin muodostuu yhtenäinen kokonaisuus
Uusittu torikyltit Puumalantien varteen
Uusittu iso tienvarsimainos 6-tien varteen Lohelan lähelle kaksipuolisena. Tässä hyödynnetään Saimaa Geoparkin ilmettä ainoana vastaavana mainoksena 6-tiellä

Työn alla / Suunnittelussa

e. Kärkiviesti tuodaan kunnolla näkyviin esitteissä, tiedotteissa ja sosiaalisessa mediassa.

Toteutettu

Työn alla / Suunnittelussa
Päivitys 31.12.2023
Kärkiviestiä haetaan vielä

f. Nuoret ja koulu otetaan aktiivisemmin mukaan kärkiviestin levittämiseen.

Toteutettu

Työn alla / Suunnittelussa

Vastuu
Markkinointi

a. Etsitään nykyisiä tai entisiä ruokolahtelaisia, omalla osaamisalueellaan menestyneitä henkilöitä urheilija-, yrittäjä- ja taiteilijalähettiläiksi.

Toteutettu
Päivitys 12.9.2024
Maantiepyöräilijä Jaakko Hänninen on ensimmäinen epävirallinen Ruokolahden kuntalähettiläs. Mustaa ei ole vielä laitettu valkoiselle, mutta suullinen sopimus Jaakon kanssa on tehty ja hänelle on toimitettu Ruokolahti paketti, jolla levittää ilosanomaa maailmalle. Jaakko ajaa ammattilaisena Ranskassa ja on mm. vuoden 2024 maantiepyöräilyn Suomen mestari.

Kuvassa Jaakko Hänninen (oik.) yhdessä Ruokolahden kunnan elinvoimakehittäjä Sami Rasimuksen kanssa.

Työn alla / Suunnittelussa
Päivitys 31.12.2023
Potentiaalisia kuntalähettiläitä on kerätty listalle. Nyt suunnitellaan, mitä yhteistyö voisi olla.

b. Kuntalähettiläiden kanssa tehdään yhteistyösopimus kuntamarkkinoinnista.

Toteutettu

Työn alla / Suunnittelussa
Päivitys 31.12.2023
Yhteistyön luonne on suunnittelussa

Vastuu
Markkinointi

Näymme messuilla ja osallistumme niille aluksi vähintään kerran vuodessa, myöhemmin vuosikellossa on 2-3 Ruokolahden profiiliin sopivaa messua per vuosi. Huomioidaan erityisesti lähialueiden messut ja muut markkinoinnin mahdollistavat tapahtumat.

Toteutettu
Päivitys 25.1.2024
Ruokolahden kunta osallistui Helsingin matkamessuille 18.1.-21.1.2024. 

Matkamessujen yhteenveto.
Yli 4000 jaettua ksylitolipastillipakettia
Yli 2000 jaettua kohde-esitettä kunnan nähtävyyksistä
Useita satoja jaettuja muita esitteitä
Tapahtumakokonaisuuteen osallistui yli 900 yritystä 70 eri maasta. Tapahtumissa vieraili 18. - 21.1.2024 yli 50 000 kävijää.

<iframe src="https://www.facebook.com/plugins/post.php?href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2FRuokolahdenkunta%2Fposts%2Fpfbid02uuszMSk3cQN4sEUJ5fbjVKfArjdkVFuCBrTJH3tr6czsvEwjCc1UPVrM5KYHMoxSl&show_text=true&width=500" width="500" height="621" style="border:none;overflow:hidden" scrolling="no" frameborder="0" allowfullscreen="true" allow="autoplay; clipboard-write; encrypted-media; picture-in-picture; web-share"></iframe>

Työn alla / Suunnittelussa
Päivitys 25.1.2024
Kartoitetaan sopivia messuja

Vastuu
Markkinointi ja Elinkeinotoimi

Toteutettu

Työn alla / Suunnittelussa

Päivitys 30.5.2024
Ruokolahdella on digitaaliset infonäytöt S-Marketin tuulikaapin lisäksi liikuntahallin aulassa, teknisten palvelujen toimiston ikkunassa torin laidalla, kirjaston aulassa ja entisen rautakaupan näyteikkunassa keskustan pääkadun varrella.

Päivitys 31.12.2023
Isot ulkonäytöt on todettu liian kalliiksi ja sisänäyttöihin odotetaan etäohjausta palveluntarjoajalta.

Vastuu
Markkinointi ja Elinkeinotoimi

Vaikka panostetaan markkinoinnin suunnitteluun, muistetaan oikein ajoitetun spontaanin sissimarkkinoinnin mittaamaton arvo. Sitä tehdään rohkeasti aina tilaisuuden tullen.

Toteutettu

Päivitys 30.5.2024
Kunnan elinvoimakehittäjä reagoi työmatkalla radiolähetyksessä heitettyyn ideaan, jonka ansiosta Ruokolahden torilla järjestettiin Radio Suomipopin jääkiekon MM-kisojen kisakatsomo, jossa esiintyi myös Olli Halonen. Tapahtumassa oli noin 1500 osallistujaa ja sitä markkinointiin useita kertoja päivässä 12 päivän ajan Radio Suomipopin valtakunnallisessa lähetyksessä. Kanavalla on päivittäin 300 000 ja viikoittain 753 000 kuuntelijaa. Lähde: Finnpanel - Kansallinen Radiotutkimus 

Katso video tapahtumasta: Ruokolahden kunta - Radio Suomipopin kisakatsomo Ruokolahdella 18.5.2024 - Youtube

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kuvia Suomipopin kisakatsomosta

Päivitys 25.1.2024
Matkamessujen yhteydessä tehtiin sosiaaliseen mediaan runsaasti sisältöä, josta osa oli hassutteluvideoita. Nuo videot tuottivat runsaasti positiivista palautetta.

Työn alla / Suunnittelussa

Vastuu
Markkinointi ja Elinkeinotoimi

Kiitos palautteestasi!
To home page